Het Diemerbos: steeds meer de moeite waard | door Ruud Wolterman

Sinds dit voorjaar kom ik regelmatig in het Diemerbos. Het maakte al enige jaren deel uit van mijn hardlooproute en het viel me op dat er steeds meer vogels actief zijn. Er klinkt veel vogelgezang vanuit het riet en vanuit allerlei struiken en bomen. Vooral zanglijsters, nachtegalen en allerlei rietvogels zoals karekieten en rietzangers trekken de aandacht.

Aan de ingang van het bos, net na de fietsbrug, staat nu een informatiebord met daarop afgebeeld een blauwborst. De eerste zoektochten naar deze vogel leverde niets op, maar na een enkele aanwijzing van een vriendelijke boswachter kon ik een koppeltje detecteren.

De laatste weken heb ik regelmatig de plek bezocht en er vooral heel veel foto’s gemaakt, die ik graag wil delen. Op die plek broeden niet alleen blauwborsten, maar ook rietgorzen, bosrietzangers, karekieten, zwartkopjes, fitissen en nog veel meer. Op zonnige ochtenden, tussen zeven en negen uur zijn ze allemaal druk in de weer met het bouwen van nestjes of het voeren van de jongen.

Voor de vogelliefhebbers is het echt aan te raden om daar eens te gaan wandelen. Probeer dan ook eens al die geluiden te onderscheiden.

Deze foto’s zijn bijna allemaal gemaakt vlak voor en tijdens de laatste pinksterdagen.

Vriendelijke groet,

Ruud Wolterman

 

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws uit de omgeving en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.